Buteljering hösten 2019
Mackmyra fyller 20 år och tillsammans har vi tagit fram höstens buteljering. Mattias Johannesson ( Beatha), Peter Morén ( Kornet), Anders Wedebrand (Aros) Mathias Bernövall (Aros) samt Heli Jonsson (Mackmyra) tillbringade en
dag i februari i Mackmyra whiskyby och blandade vad vi tycker är en bra Mackmyra. Detta landade i en blandning bestående av 50% rökig malt på bourbonfat, 50% orökig malt på amerikansk ek/ny svensk ek. Denna blandning gav en balanserad whisky med rök i basen.
1999 destillerades den första spriten på Mackmyra bruk. 2011 invigdes gravitationsdestilleriet som är nuvarande produktionsplats. Man har två grundrecept: Elegant och Rök. Dessa kombineras med många olika fattyper. Ett besök i whiskybyn med mat och provsmakning kombinerat med en tur på destilleriet är värt ett besök under sommaren! Eller varför inte skapa en egen klubb buteljering tillsammans med Mackmyra.




